Özet
FEN ÖĞRETİMİNDE KAVRAM YANILGILARININ KARAKTERİSTİKLERİNİN TANIMLANMASI
Çoğu öğretmen, öğrencilerini temiz zihinsel yazı tahtası olarak düşünür ve bu
boş tahtayı doldurmak için rol üstlenir. Bu yaklaşımdaki problem, tahtaların boş
olmadığı, zaten onların bazı önyargılar ve sezgiler içerdiğidir. Öğrencilerin deneyimsiz
teorileri veya sezgileri kavram yanılgılarının geliştirilmesine yol açar. Kavram
yanılgısı, bir kişinin bir kavramı anladığı şeklin, ortaklaşa kabul edilen bilimsel
anlamından önemli derecede farklılık göstermesi şeklinde ifade edilebilir. Kavram
yanılgıları, öğrenciler için diğer açıklayıcı bilgilerden fazla farklılık göstermezler, aynı
şekilde düzenlenirler, yeni bilgilerin genelinde yer alırlar ve sonuç olarak kavram
yanılgılarını ortadan kaldırmak zordur. Çünkü, yanlış kavramlar öğrencilerin kendi
gözlemleri sonucu, uzun bir süreçte geliştirildikleri için bu kavramlar onlara daha yakın
ve değerlidirler. Kavram yanılgılarının giderilememesi durumunda, öğrenme süreci
ciddi bir şekilde engellenebilmektedir.
Bu çalışmada, öğrencilerin kavram yanılgılarının oluşum nedenleri, genel
özellikleri, sınıflandırılması ve yanılgıların oluşumlarının nasıl engellenebileceği
tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Kavram, kavram yanılgısı, fen öğretimi